Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności.

Bezpieczne finanse podczas urlopu: o czym pamiętać?

Filip Bernat, 2016-08-02
Bezpieczne finanse podczas urlopu: o czym pamiętać?
Pliki banknotów, przechowywanych w portfelu lub kieszeni, odchodzą powoli w niepamięć. Obecnie wyjeżdżając na wakacje najczęściej zabieramy ze sobą kartę płatniczą lub smartfon z aplikacją naszego banku. Prosto i wygodnie… ale czy bezpiecznie?

Jak mówi Błażej Mika z Centrum Rozwoju Kart Płatniczych i Płatności w Banku Zachodnim WBK, płacenie gotówką podczas urlopu traci na popularności.

– Wynika to przede wszystkim z wygody: zamiast mieć przy sobie plik banknotów potrzebnych na cały wyjazd, lepiej zabrać jedną kartę lub telefon. Większość sklepów lub restauracji umożliwia płatności bezgotówkowe, a nawet jeśli nie, bankomatów, w których wypłacimy pieniądze, jest bardzo dużo – tłumaczy. – Warto jednak, nawet w czasie wakacyjnej beztroski, mieć świadomość sytuacji, które mogą wiązać się z potencjalną utratą pieniędzy, i wiedzieć, jak ich uniknąć lub co zrobić, gdy już nam się przytrafią.


Przede wszystkim chronić dane
Kradzież lub zgubienie karty płatniczej to sytuacje nieprzyjemne, jednak przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności, nasze finanse powinny być bezpieczne. Posiadając sam przedmiot, czyli kartę lub telefon, złodziej nic z nim nie zrobi. Dopiero znając kod PIN oraz hasła dostępu będzie w stanie skorzystać z naszych pieniędzy. Dlatego to właśnie te dane powinniśmy chronić przede wszystkim.

Warto zapoznać się też z procedurami postępowania w razie kradzieży naszych środków płatniczych oraz korzystać ze wszystkich dodatkowych zabezpieczeń, oferowanych nam przez bank.

W przypadku zgubienia karty, naszym pierwszym krokiem powinien być kontakt z infolinią banku lub Systemem Zastrzegania Kart (+ 48 828 828 828), które są czynne przez całą dobę. Bank najpierw zastrzega pieniądze, a następnie zabezpiecza dostęp do karty. Po skontaktowaniu się z bankiem, kradzież karty należy zgłosić także na policję.

Gdy stracimy telefon z aplikacją mobilną umożliwiającą dokonywanie płatności, powinniśmy zadzwonić do banku i zablokować usługę. Można to zrobić także samodzielnie w bankowości internetowej, za pośrednictwem infolinii banku lub doradcy online. Powinniśmy pamiętać, aby blokować telefon hasłem i nie udostępniać danych do logowania – wtedy nasze pieniądze powinny być bezpieczne.
 

Złodzieje kopiują karty...
Korzystając z kart płatniczych, możemy stać się ofiarą skimmingu, czyli nielegalnego kopiowania zawartości paska magnetycznego karty płatniczej w celu wytworzenia jej kopii. Przestępcy instalują na bankomatach lub w ich wnętrzu urządzenia służące do pozyskiwania danych z paska magnetycznego (czytnik) oraz PIN-u (kamera lub fałszywa klawiatura). Wiele banków podjęło starania, żeby zabezpieczyć karty swoich klientów przez tego typu procederem. Fakt ten nie zwalnia nas jednak z obowiązku zachowania czujności. Korzystając z bankomatu, warto zasłonić ręką klawiaturę podczas wpisywania kodu PIN oraz zapoznawać się z treścią wyświetlaną na ekranach informacyjncyh, instruujących o właściwym wyglądzie bankomatu.


...i podszywają się pod bank
Inną popularną metodą oszustwa jest tzw. phishing, czyli wyłudzanie danych podszywając się pod bank. Najczęściej wygląda to tak, że klient otrzymuje spreparowanego maila od instytucji, w której prowadzi rachunek bankowy. W tekście ukryty jest zazwyczaj link prowadzący do innej strony, który ma wyłudzić dane niezbędne do logowania do naszej bankowości elektronicznej.

Gdy otrzymamy taką korespondencję i nie mamy pewności skąd pochodzi, najprostszym rozwiązaniem jest telefon na infolinię banku z pytaniem o szczegóły otrzymanego maila. Warto jednak pamiętać, że banki nie wysyłają wiadomości e-mail z prośbą o weryfikację danych. Trzeba także zwrócić uwagę na prawidłowość adresu bankowości internetowej, sprawdzić ważność certyfikacji dla tego adresu oraz upewnić się, że połączenie z bankiem jest szyfrowane.

– Urlop nie zwalnia nas z czujności, dlatego pomimo relaksu i dobrej zabawy, powinniśmy mieć z tyłu głowy podstawowe zasady bezpieczeństwa i ochrony własnych danych i pieniędzy – podsumowuje Błażej Mika z Banku Zachodniego WBK.

Oceń artykuł:
+2
0