– mówi Andrzej Jamrozik, prezes DAWG. Dodaje, że bardzo go to cieszy bowiem organizując misję chcieliśmy nie tylko pokazać możliwości inwestycyjne regionu, ale również zaprezentować dolnośląskie firmy jako nowoczesnych, wiarygodnych i stabilnych partnerów handlowych.– Przyjeżdżając do Polski, na Dolny Śląsk, Hindusi nie dokońca wiedzieli czego się spodziewać. Okazało się, że wizyta była dla nich dość zaskakująca. Byli pod wrażeniem wysokiej jakości technologicznej naszych produktów i usług. Zaskoczyło ich, że sprzedajemy najnowszą technologię i wiedzę, a nie tanią siłę roboczą
– podkreśla Mariusz Sinior, ekspert z Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera DAWG.– Ze wstępnych rozmów podczas przygotowań do wizyty wynikało, że przedsiębiorcy z Indii są zainteresowani przede wszystkim inwestycjami w naszym regionie. Teraz także bardzo im zależy byśmy to my z nowymi technologiami weszli na ich rynek, a poprzez nich także na rynek afrykański, gdzie są jednym z głównych inwestorów i dostawców
– mówi Deepak Jain, dyrektor handlowy Lass Naturals.– Chcielibyśmy być przedstawicielami Tołpy na rynku indyjskim. Ta firma skupia się na jakości, a to dla nas bardzo ważne. Z mojego doświadczenia wynika, że szczególnie linia kosmetyków pielęgnacyjnych dla mężczyzn mogłaby być u nas hitem. Jestem pod wrażeniem, że dla mężczyzn przygotowana jest tak bogata oferta
Istotnie Tołpa – TORF CORPORATION – Fabryka Leków Sp. z.o.o., średniej wielkości firma zatrudniająca 160 pracowników, ma udział w polskim rynku męskich kosmetyków na poziomie 8,2 proc. To bardzo znaczący wynik.
– podkreśla Paweł Pietruszka, Dyrektor Sprzedaży Tołpa – TORF CORPORATION – Fabryka Leków Sp. z.o.o.– Nasza firma cały czas rozwija współpracę międzynarodową z głównym naciskiem na Europę i kraje azjatyckie. Mamy tam zarówno dostawców jak i odbiorców, dlatego te rynki są dla nas ważne strategicznie. Wizyta gości z Indii daje szansę na rozwinięcie współpracy i wymianę doświadczeń biznesowych. Możemy się od siebie wzajemnie sporo nauczyć
– Oferta Pracowni Interakcji, która skupia firmy działające w obszarze technologii związanych z Rzeczywistością Wirtualną rzeczywiście wzbudziła największe zainteresowanie. Przedstawiciele sektora ICT z Indii zadawali wiele szczegółowych pytań dotyczących usług oferowanych przez prezentowane firmy, będąc pod wrażeniem zaawansowania technologicznego przedstawionych materiałów w stosunku do analogicznych prezentacji, w których do tej pory uczestniczyli w innych krajach. Wizyta zaowocowała wymianą kontaktów i pomysłów na przyszłe wspólne przedsięwzięcie co podkreśla konieczność i zasadność organizowania podobnych misji w przyszłości
– mówi Jędrzej Nawara, Kierownik Pracowni Interakcji w Zespole Laboratoriów Informatycznych WPT.
Słabo znana na hinduskim rynku polska marka postrzegana jest jako europejska i nie jest obciążona złymi stereotypami, co pozwala nam na budowanie wizerunku opartego na dobrej jakości za dobrą cenę. Polska na liście największych unijnych eksporterów do Indii zajmowała w 2013 r. 10 miejsce. Najważniejszymi eksporterami towarów wśród państw UE są Niemcy, Belgia i Wielka Brytania, które odpowiadają za ponad 58 proc. unijnego eksportu do Indii.
– mówi Andrzej Jamrozik, prezes DAWG, spółki zajmującej się promocją i pobudzaniem eksportu oraz pomocą dla firm we wchodzeniu na zagraniczne rynki.– Hindusi pokazali, że są bardzo otwarci na Polskę. Ta wizyta jest dopiero początkiem naszej współpracy. W przyszłym roku zamierzamy przedstawić dolnośląską ofertę eksportową w Bombaju i New Dehli, które są kilkudziesięciomilionowymi rynkami odbiorców
– podkreśla Grzegorz Bratek z firmy Eurospektrum.– W Indiach prawie nas nie ma. Wielkością i chłonnością jest to rynek podobny podobny do chińskiego, jednak kulturowo Hindusi są nam bliżsi i łatwiej jest robić z nimi interesy
– dodaje Mariusz Sinior, ekspert DAWG.– Hindusi, a także kraje Bliskiego Wschodu, głównie Emiraty Arabskie, powinni być naszymi głównymi celami eksportowymi. Musimy bardziej aktywnie wchodzić tam z promocją gospodarczą naszych technologii, towarów i usług
– rozważa Nikhil Kumar, menedżer ds. eksportu Kohinoor Foods Limited, hinduskiej firmy zajmującej się przetwórstwem, produkcją i sprzedażą żywności, również organicznej.– To dla nas bardzo cenna informacja. Widzimy, że nie byłoby tu problemu ze składowaniem naszych towarów. Poza tym w takim miejscu warto wybudować własne centrum logistyczne