Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności.

Przedsiębiorcy z Indii pod wrażeniem technologii z Dolnego Śląska

Małgorzata Pawlaczek, 2015-10-12
Przedsiębiorcy z Indii pod wrażeniem technologii z Dolnego Śląska
Ponad 20 małych i średnich firm z Dolnego Śląska uczestniczyło w rozmowach biznesowych z przedstawicielami 6 przedsiębiorstw z Indii.

Spotkania dla branż spożywczej, kosmetycznej, elektronicznej, ICT oraz maszyn i urządzeń, zorganizowane zostały w siedzibie Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej w ramach misji przyjazdowej hinduskich przedsiębiorców, organizowanej przez samorządową spółkę DAWG oraz firmę Eurospektrum.

W czasie czterodniowej wizyty Indusi nie tylko odbyli spotkania z potencjalnymi partnerami handlowymi, ale również odwiedzili fabrykę leków Tołpa – TORF CORPORATION, Wrocławski Park Technologiczny i skupione w nim firmy oraz tereny inwestycyjne pod Wrocławiem, m.in. budowane przez przedsiębiorcę Adama Biska Centrum Europa-Azja.

– Przyjeżdżając do Polski, na Dolny Śląsk, Hindusi nie dokońca wiedzieli czego się spodziewać. Okazało się, że wizyta była dla nich dość zaskakująca. Byli pod wrażeniem wysokiej jakości technologicznej naszych produktów i usług. Zaskoczyło ich, że sprzedajemy najnowszą technologię i wiedzę, a nie tanią siłę roboczą

– mówi Andrzej Jamrozik, prezes DAWG. Dodaje, że bardzo go to cieszy bowiem organizując misję chcieliśmy nie tylko pokazać możliwości inwestycyjne regionu, ale również zaprezentować dolnośląskie firmy jako nowoczesnych, wiarygodnych i stabilnych partnerów handlowych.

– Ze wstępnych rozmów podczas przygotowań do wizyty wynikało, że przedsiębiorcy z Indii są zainteresowani przede wszystkim inwestycjami w naszym regionie. Teraz także bardzo im zależy byśmy to my z nowymi technologiami weszli na ich rynek, a poprzez nich także na rynek afrykański, gdzie są jednym z głównych inwestorów i dostawców

– podkreśla Mariusz Sinior, ekspert z Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera DAWG.

Wiele wskazuje na to, że jednym z pierwszych dolnośląskich partnerów dla firm z New Dehli będzie wrocławska fabryka leków Tołpa. Współpracą zainteresowane jest przedsiębiorstwo Impression Henna produkujące największą ilość najwyższej jakości podwzględem koloru i działania henny na świecie, a w Polsce poszukujące dostawców surowców oraz partnerów biznesowych.Drugą firmą, która dostrzegła potencjał wrocławskiej fabryki jest Lass Naturals zajmująca się produkcją kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy na bazie naturalnych składników, dostarczająca produkty niemal na cały świat.

– Chcielibyśmy być przedstawicielami Tołpy na rynku indyjskim. Ta firma skupia się na jakości, a to dla nas bardzo ważne. Z mojego doświadczenia wynika, że szczególnie linia kosmetyków pielęgnacyjnych dla mężczyzn mogłaby być u nas hitem. Jestem pod wrażeniem, że dla mężczyzn przygotowana jest tak bogata oferta

– mówi Deepak Jain, dyrektor handlowy Lass Naturals.

DAWG - misja gospodarcza z Indii

Istotnie Tołpa – TORF CORPORATION – Fabryka Leków Sp. z.o.o., średniej wielkości firma zatrudniająca 160 pracowników, ma udział w polskim rynku męskich kosmetyków na poziomie 8,2 proc. To bardzo znaczący wynik.

– Nasza firma cały czas rozwija współpracę międzynarodową z głównym naciskiem na Europę i kraje azjatyckie. Mamy tam zarówno dostawców jak i odbiorców, dlatego te rynki są dla nas ważne strategicznie. Wizyta gości z Indii daje szansę na rozwinięcie współpracy i wymianę doświadczeń biznesowych. Możemy się od siebie wzajemnie sporo nauczyć

– podkreśla Paweł Pietruszka, Dyrektor Sprzedaży Tołpa – TORF CORPORATION – Fabryka Leków Sp. z.o.o.

We Wrocławskim Parku Technologicznym największe zainteresowanie hinduskich przedsiębiorców wzbudził produkt wrocławskiej firmy Dziki Jeż i jej Oculus Rift, urządzenie w formie okularów, dzięki którym można „przenieść się” w dowolne miejsce na świecie i w sposób niezwykle realistyczny je „zwiedzić”. Urządzenie prezentowane było m.in. na EXPO 2015 w pawilonie polskim w Mediolanie. Zakupem okularów zainteresowany jest RGS Innovative z branży ICT, dystrybutor baterii, podzespołów do urządzeń elektronicznych, współpracujący z firmami takimi jak APC, Emerson, Microtek, Luminous, Sukam oraz Tata Green.

– Oferta Pracowni Interakcji, która skupia firmy działające w obszarze technologii związanych z Rzeczywistością Wirtualną rzeczywiście wzbudziła największe zainteresowanie. Przedstawiciele sektora ICT z Indii zadawali wiele szczegółowych pytań dotyczących usług oferowanych przez prezentowane firmy, będąc pod wrażeniem zaawansowania technologicznego przedstawionych materiałów w stosunku do analogicznych prezentacji, w których do tej pory uczestniczyli w innych krajach. Wizyta zaowocowała wymianą kontaktów i pomysłów na przyszłe wspólne przedsięwzięcie co podkreśla konieczność i zasadność organizowania podobnych misji w przyszłości

– mówi Jędrzej Nawara, Kierownik Pracowni Interakcji w Zespole Laboratoriów Informatycznych WPT.

Słabo znana na hinduskim rynku polska marka postrzegana jest jako europejska i nie jest obciążona złymi stereotypami, co pozwala nam na budowanie wizerunku opartego na dobrej jakości za dobrą cenę. Polska na liście największych unijnych eksporterów do Indii zajmowała w 2013 r. 10 miejsce. Najważniejszymi eksporterami towarów wśród państw UE są Niemcy, Belgia i Wielka Brytania, które odpowiadają za ponad 58 proc. unijnego eksportu do Indii.

– Hindusi pokazali, że są bardzo otwarci na Polskę. Ta wizyta jest dopiero początkiem naszej współpracy. W przyszłym roku zamierzamy przedstawić dolnośląską ofertę eksportową w Bombaju i New Dehli, które są kilkudziesięciomilionowymi rynkami odbiorców

– mówi Andrzej Jamrozik, prezes DAWG, spółki zajmującej się promocją i pobudzaniem eksportu oraz pomocą dla firm we wchodzeniu na zagraniczne rynki.

A na tym azjatyckim rynku dolnośląskim przedsiębiorcom z pewnością będzie łatwiej zaistnieć, niż na przykład w Chinach.

– W Indiach prawie nas nie ma. Wielkością i chłonnością jest to rynek podobny podobny do chińskiego, jednak kulturowo Hindusi są nam bliżsi i łatwiej jest robić z nimi interesy

– podkreśla Grzegorz Bratek z firmy Eurospektrum.

– Hindusi, a także kraje Bliskiego Wschodu, głównie Emiraty Arabskie, powinni być naszymi głównymi celami eksportowymi. Musimy bardziej aktywnie wchodzić tam z promocją gospodarczą naszych technologii, towarów i usług

– dodaje Mariusz Sinior, ekspert DAWG.

Przedstawicieli hinduskich firm zainteresowała również bogata oferta magazynowa Dolnego Śląska. Pod tym względem wyróżnia się szczególnie Wrocław, który jest jednym z najważniejszych regionalnych rynków magazynowych w kraju. W centralnej Polsce Wrocław i Poznań posiadają aż 58 proc. krajowej powierzchni magazynowej. Obiekty we Wrocławiu i jego okolicach koncentrują się przy autostradzie A4 oraz wzdłuż drogi krajowej nr 8.

– To dla nas bardzo cenna informacja. Widzimy, że nie byłoby tu problemu ze składowaniem naszych towarów. Poza tym w takim miejscu warto wybudować własne centrum logistyczne

– rozważa Nikhil Kumar, menedżer ds. eksportu Kohinoor Foods Limited, hinduskiej firmy zajmującej się przetwórstwem, produkcją i sprzedażą żywności, również organicznej.

Wrocław jest w polskiej czołówce także pod względem powierzchni biurowych. Po Warszawie i Krakowie to trzeci największy rynek nowoczesnej powierzchni biurowej w kraju.

inf.
Oceń artykuł:
+1
0