8.04.2016, piątek, godz. 19:00 / Friday, 7:00 pm
Wrocław, NFM, Sala Czerwona / NFM, Red Hall
Co? Opera! Bajki robotów I
Justyna Skoczek – maszyna do pisania, klawiatura MIDI
Andrzej Bauer – wiolonczela, wiolonczela elektryczna
Maciej Frąckiewicz, Rafał Łuc – akordeon
Leszek Lorent – instrumenty perkusyjne
Paweł Romańczuk – instrumenty niekonwencjonalne
Paweł Hendrich – komputer, gitara elektryczna
Cezary Duchnowski – komputer, instrumenty klawiszowe
2Edification czyli Łukasz Rozmysłowski & Norbert Rosiek – taniec
Bartłomiej Szlachcic – wizualizacje
Program:
Cezary Duchnowski & Paweł Hendrich co-opera Bajki robotów **
Twórczość Stanisława Lema stanowi od dawna natchnienie dla kompozytorów muzyki współczesnej – inspirowane dziełami polskiego pisarza utwory stworzyli m.in. Esa-Pekka Salonen czy Krzysztof Meyer. Co-opera Bajki robotów Cezarego Duchnowskiego i Pawła Hendricha to premierowy projekt oparty na opowiadaniach Lema. W zabawnych, filozoficznych, a czasem strasznych opowieściach ważną rolę pełni eksperyment i zabawa językowa. Czy podobnie będzie z ich muzyczną adaptacją? Autorzy tej niezwykłej cyber-opery, wrocławscy kompozytorzy Cezary Duchnowski i Paweł Hendrich, od dawna łączą w swojej twórczości element ludzki z technologią, przy czym Hendrich interesuje się najbardziej naukową, analityczną perspektywą pracy z dźwiękiem, a Duchnowski jest zwolennikiem improwizacji. Na scenie usłyszymy i zobaczymy znakomitych instrumentalistów (m.in. Pawła Romańczuka znanego z grupy Małe Instrumenty) oraz tancerzy.
Zamówienie co-opery Bajki robotów Cezarego Duchnowskiego i Pawła Hendricha dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyku i Tańca.
Współorganizatorem koncertu jest Centrum Technologii Audiowizualnych.
Czucie i wiara a mędrca szkiełko i oko I.
Tam i z powrotem
9.04.2016, sobota, godz. 18:00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Szymon Bywalec – dyrygent
Orkiestra Muzyki Nowej
Program:
Aleksander Lasoń Laetatus sum – Gorczycki in memoriam
Przemysław Szczotka Metamorphosis
Andrzej Kwieciński a 6 [+1] *
Sławomir Wojciechowski ...play them back…
Podczas koncertu usłyszymy dzieła uznanych polskich kompozytorów w wykonaniu znakomitych kameralistów z Orkiestry Muzyki Nowej. Zespół pracujący pod batutą Szymona Bywalca specjalizuje się w muzyce najnowszej (szczególnie w prawykonaniach) i słynie z odwagi w poszukiwaniu ambitnych, trudnych, często niesłusznie zapomnianych dzieł. W programie znalazły się: kompozycja Aleksandra Lasonia (kojarzonego z tzw. Pokoleniem 51, nurtem odkrywającym na nowo tradycje sprzed czasów awangardy) napisana w hołdzie dla barokowego kompozytora Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego; …play them back… Sławomira Wojciechowskiego – ucznia Matthiasa Hermanna, współpracownika orkiestry radiofonii SWR, Kölner Philharmoniker, Kwartludium czy Kwadrofonik; Metamorphosis Przemysława Szczotki oraz a 6 [+1] Andrzeja Kwiecińskiego.
+358+48=?
9.04.2016, sobota, godz. 20:00
Wrocław, NFM, Sala Kameralna
defunensemble
Program:
Przemysław Scheller Scyntylacja**
Karol Nepelski Vibranium**
Rafał Zapała Concentus appparatus**
Paul Preusser Untitled**
Defunensemble to wiodący fiński zespół wykonujący muzykę elektroakustyczną, znany również z zainteresowania innymi gatunkami, jak techno czy noise. W skład grupy, oprócz instrumentalistów, wchodzą sound designerzy i artyści wizualni. Zasadą działania zespołu jest bliska współpraca z kompozytorami, tak, aby wykonanie koncertowe dzieła angażowało jak najmocniej i twórców, i wykonawców. W ramach Musica Polonica Nova usłyszymy nowe kompozycje Przemysława Schellera, Karola Nepelskiego, Rafała Zapały i Paula Preussera – twórców o zróżnicowanej wrażliwości i zainteresowaniach. Ta niezwykła współpraca musi zaowocować ciekawymi rezultatami na estradzie, zwłaszcza że defunensemble słynie z angażujących emocjonalnie wykonań.
Partnerem wydarzenia jest Instytut Adama Mickiewicza.
Klawikord+
11.04.2016, poniedziałek, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Czarna
Wydarzenie towarzyszące: Koncert Wrocławskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich
Maria Erdman – klawikord
Maciej Frąckiewicz – akordeon
Adrian Foltyn, Rafał Augustyn – fortepian, elektronika
Program:
Tomasz Sikorski W dali ptak
Piotr Drożdżewski Cadenza sopra corale Es ist genug
Rafał Augustyn Ricercar sopra il corale Es ist genug
Adrian Foltyn from ClaPy import…
Michał Moc MissA
improwizacje
Bohaterem koncertu jest klawikord, instrument zazwyczaj kojarzony z muzyką renesansową i barokową, tym razem jednak zaprezentowany w kontekście polskiej muzyki współczesnej, która przecież często wchodzi w dialog z tradycją. Na klawikordzie grać będzie znakomita instrumentalistka i teoretyczka muzyki, Maria Erdman, a towarzyszyć jej będą Maciej Frąckiewicz na akordeonie oraz Adrian Foltyn i Rafał Augustyn odpowiadający za partie fortepianu i elektroniki. W programie znalazły się: utwór Tomasza Sikorskiego W dali ptak, inspirowany tekstem Samuela Becketta; kompozycje Piotra Drożdżewskiego i Rafała Augustyna, nawiązujące do chorału Bacha; kompozycja MissA Michała Moca oraz utwór Adriana Foltyna. Prezentujący współczesne szaty klawikordu koncert dopełnią improwizacje.
Sponsorem koncertu jest Gmina Wrocław.
Maszyniszcze – hańba czy chluba? Bajki robotów II
12.04.2016, wtorek, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
cz. I: Staloocy
Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna
Eneasz Kubit – akordeon ćwierćtonowy
Mateusz Nowicki – głos, bęben, obiekty dźwiękowe
Paweł Nowicki – perkusja
Piotr Nowicki – fortepian, syntezator
Andrzej Zagajewski – głos, banjo, obiekty dźwiękowe
Program:
Artur Zagajewski Staloocy **
cz. II: Nici - czyli czy świat ocaleje?
Maciej Koczur – dyrygent
Joanna Freszel – głos
Janusz Stolarski – aktor
Sławomir Głazek – aktor
Defibrillator
Kwartludium
Kamila Michalak – reżyseria
Karolina Fandrejewska – scenografia
Dariusz Jackowski – live sound manipulation
Program:
Krzysztof Wołek Nici **
Zamówienie utworu Staloocy Artura Zagajewskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyku i Tańca.
Współorganizatorem koncertu jest Centrum Technologii Audiowizualnych.
Kontynuując wątek muzycznych opracowań Lemowskich opowiadań, sięgamy do dwóch opowieści: Wyprawa piąta, czyli konsultacja Trurla oraz Jak ocalał świat. Historią Stalookich, zmagających się z kometą, zainspirował się Artur Zagajewski, największy rockman polskiej muzyki współczesnej, ekspert od akustycznego wykorzystania rur hydraulicznych. W utworze usłyszymy tradycyjne rockowe instrumentarium, ale także akordeon i obiekty dźwiękowe. Nici Krzysztofa Wołka to z kolei przedstawienie sceniczne oparte na motywach opowieści o maszynie. Muzyka w wykonaniu Kwartludium oraz solistów i Joanny Freszel (sopran) połączona będzie z manipulacją dźwiękową na żywo.
+49+48=?
13.04.2016, środa, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Czarna
LUX:NM
Program:
Sławomir Wojciechowski King Ludd**
Tadeusz Wielecki Wyrazy**
Jarosław Płonka Fading urban landscape**
Joanna Woźny suspended*
Berliński zespół LUX:NM, specjalizujący się w muzyce najnowszej, składa się z młodych, ale już wielokrotnie nagradzanych uczniów znakomitych szkół muzycznych. Cechą charakterystyczną działania grupy jest bliska współpraca z kompozytorami (m.in. z Sofią Gubaiduliną czy Pierre’em Boulezem). Na program koncertu złożą się przede wszystkim prawykonania. Usłyszymy nowe dzieła Sławomira Wojciechowskiego, Tadeusza Wieleckiego oraz Jarosława Płonki; obok nich – suspended Joanny Woźny.
Trąby i przestrzeń. U bram Jerycha
13.04.2016, środa, godz. 21:00
Wrocław, NOT
Maciej Koczur – dyrygent
Bartosz Bury – puzon
Wioletta Fluda – sampler
Precipitevolissimevolmente
Program:
Michał Papara nowy utwór **
Piotr Peszat nowy utwór **
Kamil Kruk nowy utwór **
Piotr Roemer nowy utwór **
Szymon Strzelec nowy utwór **
Alaksandr Porakh nowy utwór **
Dominik Lewicki instalacja dźwiękowa **
Koncert prezentujący dokonania młodego pokolenia polskich kompozytorów współczesnych. Będzie to wieczór światowych prawykonań. Usłyszymy nowe propozycje autorstwa: Piotra Peszata, znanego z fantazji (jeden ze swoich referatów zatytułował: „Gdyby Ziemia była plackiem z jagodami, moja muzyka byłaby łatwiejsza w odbiorze”); Michała Papary, kompozytora prezentującego poetyckie podejście do kameralistyki i elektroniki; Kamila Kruka, znanego z pracy z Grażyną Pstrokońską-Nawratil, wyróżnionego w 53. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda; Piotra Roemera – który, jak mówi, „skupia się na strojeniu radarów swoich intuicji”; synestetyka Szymona Strzelca; Alaksandra Porakha, kompozytora i realizatora dźwięku z doświadczeniem teatralnym, oraz Dominika Lewickiego, wyróżnionego m.in. w 52. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, który zaprezentuje instalację dźwiękową.
Smyczkowy octopus
14.04.2016, czwartek, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Andrzej Bauer – prowadzenie koncertu
W.Z. Zych – amplifikacja przestrzenna
Warszawska Grupa CELLONET
Program:
Wojciech Ziemowit Zych Opływ/Przepływ/Upływ (Mateusz Bień – oprogramowanie w utworze W.Z. Zycha)
Ryszard Osada Double Reflection
Aleksander Szczetyński Martha and Mary
Sławomir Wojciechowski Fingertrips
Krzysztof Komeda Kołysanka
CELLONET to grupa warszawskich wiolonczelistów i wiolonczelistek działających pod opieką Andrzeja Bauera. W ich repertuarze znajdują się zarówno madrygały, jak i jazz. Koncertowali na festiwalach Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Festiwalu Prawykonań „Polska Muzyka Najnowsza” w Katowicach. Podczas wrocławskiego koncertu usłyszymy CELLONET w repertuarze odzwierciedlającym ich różnorodność i elastyczność. Zaprezentują utwory Wojciecha Ziemowita Zycha, Ryszarda Osady, Aleksandra Szczetyńskiego, Sławomira Wojciechowskiego oraz Krzysztofa Komedy.
Improwizje
14.04.2016, czwartek, godz. 21:00 / Thursday, 9:00 pm
Wrocław, NFM, Sala Czerwona / NFM, Red Hall
cz. I: Recital for Four
Kuba Badach – głos
Adam Bałdych – skrzypce
Wojtek Błażejczyk – komputer, gitara elektryczna
Cezary Duchnowski – komputer, fortepian
Program:
Agata Zubel Recital for Four **
cz. II: Haiku from Romania
Szabolcs Esztenyi – fortepian
Tadeusz Wielecki – kontrabas
Hubert Zemler – instrumenty perkusyjne
Ryszard Latecki – trąbka, harmonium, pseudoinstrumenty, syntezator analogowy
Program:
Szábolcs Esztényi, Ryszard Latecki, Tadeusz Wielecki, Hubert Zemler Haiku from Romania **
Dwuczęściowy koncert, którego motywami przewodnimi są interdyscyplinarność, niejednoznaczność, zaskoczenie, a wreszcie – improwizacja i intuicja. W pierwszej części usłyszymy prawykonanie najnowszej kompozycji Agaty Zubel. Jedna z najbardziej cenionych dzisiaj na świecie osobowości polskiej muzyki, laureatka Nagrody Polonica Nova, stworzyła kompozycję na gitarę elektryczną, komputer, skrzypce i głos (w partii wokalnej wystąpi Kuba Badach). Druga część koncertu to wykonanie Haiku from Romania. Utwór to rezultat współpracy znakomitego pianisty Szábolcs Esztényi’ego, multiinstrumentalisty i nietypowego kompozytora Ryszarda Lateckiego, mistrza kontrabasu Tadeusza Wieleckiego oraz młodej gwiazdy sceny improwizowanej, perkusisty Huberta Zemlera.
Wymykanie się łatwym etykietom i swobodne krążenie między „powagą” a „rozrywką”, poszukiwanie nowych źródeł inspiracji, napięcie między akademickim a intuicyjnym podejściem do muzyki – wszystko to znajdzie się w twórczym koncertowym tyglu.
Czucie i wiara
a mędrca szkiełko i oko II.
Koncentrująco
15.04.2016, piątek, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Główna KGHM
Benjamin Shwartz – dyrygent
Maciej Frąckiewicz – akordeon
Leszek Lorent – perkusja
NFM Filharmonia Wrocławska
Program:
Zygmunt Krauze Koncert na akordeon i orkiestrę **
Paweł Mykietyn Hommage à Oskar Dawicki
Dariusz Przybylski Musica della notte. Omaggio a Pasolini **
Zamówienia Koncertu na akordeon i orkiestrę Zygmunta Krauzego oraz Musica della notte. Omaggio a Pasolini na perkusję i orkiestrę symfoniczną Dariusza Przybylskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Koncert w wykonaniu NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Benjamina Shwartza, podczas którego zabrzmią przede wszystkim prawykonania – specjalność festiwalu Musica Polonica Nova. Wśród nich znajdą się dzieła kompozytorów bardzo zasłużonych i doskonale znanych melomanom. Usłyszymy zatem Koncert na akordeon i orkiestrę Zygmunta Krauzego, kompozycję w hołdzie P.P. Pasoliniemu autorstwa Dariusza Przybylskiego, a także Hommage à Oskar Dawicki Pawła Mykietyna – utwór na orkiestrę symfoniczną, skomponowany na zamówienie Radio France i zadedykowany słynnemu performerowi.
Zamówienia Koncertu na akordeon i orkiestrę Zygmunta Krauzego oraz Musica della notte. Omaggio a Pasolini na perkusję i orkiestrę symfoniczną Dariusza Przybylskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyku i Tańca.
Współorganizatorem koncertu jest Związek Kompozytorów Polskich.
Czucie i wiara a mędrca szkiełko i oko III.
Dalekie echo proroka
16.04.2016, sobota, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Musiques Nouvelles
Program:
kompozycja kolektywna Pierrot Rewrite *
Mateusz Ryczek Songs of Rozalia
Księżycowy Pierrot (Pierrot lunaire) Arnolda Schönberga to jedno z dzieł, które zmieniły oblicze dwudziestowiecznej muzyki współczesnej. Oparty na dwudziestu jeden fragmentach ze zbioru poezji belgijskiego symbolisty Alberta Girauda cykl melodramatów wprowadził nową technikę wokalną, Sprechgesang. Atonalna muzyka Schönberga wpasowała się w tendencję w sztuce swoich czasów – epoki ekspresjonizmu i kabaretu. Igor Strawiński nazwał Księżycowego Pierrota „splotem słonecznym i świadectwem ducha muzyki z początków XX wieku”. Projekt Pierrot Rewrite to przedsięwzięcie, w ramach którego belgijscy kompozytorzy stworzyli dwadzieścia dwie miniatury nawiązujące do cyklu wierszy Girauda – to młodsza o stulecie kontynuacja pracy rozpoczętej przez Schönberga.
Songs of Rozalia to dzieło Mateusza Ryczka, kompozytora związanego z Wrocławiem. Ryczek rozwija w swojej twórczości techniki spektralne, jest też przywiązany do bardzo ścisłego, analitycznego podejścia do procesu tworzenia muzyki. Kompozycje usłyszymy w wykonaniu Musiques Nouvelles – słynnego belgijskiego zespołu muzyki współczesnej, założonego w 1962 roku przez Pierre’a Bartholomée.
Partnerami wydarzenia są Fondation Mons 2015 i Przedstawicielstwo Walonia-Bruksela w Warszawie.
* prawykonanie polskie
** prawykonanie światowe
W ramach festiwalu odbędą się także konferencje i panele dyskusyjne współorganizowane z Uniwersytetem Wrocławskim.