Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności.

Litanie ostrobramskie Stanisława Moniuszki z udziałem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

Małgorzata Pawlaczek, 2015-05-19
 Litanie ostrobramskie z udziałem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
Ukazała się płyta z nagraniem Litanii Ostrobramskich Stanisława Moniuszki z udziałem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Jest to pierwsza w Polsce i na świecie rejestracja muzyki Moniuszki z wykorzystaniem historycznego instrumentarium.

Płyta wydana została przez Program 2 Polskiego Radia we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Czteroczęściowy, pisany w latach 1843–1855 cykl uważa się za jedno z najwybitniejszych dzieł sakralnych kompozytora.

W nagraniu, dokonanym przez CD Accord w październiku 2013 roku, oprócz zespołu Narodowego Forum Muzyki wzięli udział: Anna Dennis (sopran), Markéta Cukrová (alt), Virgil Hartinger (tenor), Jarosław Bręk (bas), Magdalena Lisak (pianoforte) oraz Chór Polskiego Radia przygotowany przez Izabelę Polakowską-Rybską. Całość poprowadził znakomity dyrygent i wyjątkowa osobowość, Jacek Kaspszyk, który przez wiele lat był dyrektorem artystycznym Orkiestry Symfonicznej Narodowego Forum Muzyki. 

Na tle imponującej liczby osiemnastowiecznych muzycznych ujęć litanii (m.in. J. A. Hasse, M. Haydn, W.A. Mozart) w kolejnym stuleciu ich liczba bardzo zmalała, ograniczając się do lokalnych twórców, zwłaszcza tych związanych z sanktuariami maryjnymi.

Moniuszko w swych litaniach zasadniczo nie odwoływał się do żadnej tradycji ich umuzyczniania, zaniechał także jakichkolwiek odniesień „historyzujących”, tworząc dzieła wysoce oryginalne. W każdej litanii występuje chór i soliści, którym (w trzech pierwszych utworach) towarzyszy orkiestra: w I Litanii dość skromna, w II – „klasyczna”, w III – najokazalsza, z powiększoną sekcją dętą i kotłami.

Litania IV zachowała się tylko w wersji na głosy wokalne i fortepian, choć jest prawdopodobne, iż także miała mieć wersję orkiestrową.

inf.
Oceń artykuł:
+1
0