Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności.

Powracający triumfator i mała królewna - koncerty Wratislavii Cantans

Małgorzata Pawlaczek, 2014-09-10
Powracający triumfator i mała królewna - koncerty Wratislavii Cantans
Po spodziewanych dzisiaj spektakularnych koncertach - recitalu mistrzowskiej wiolonczelistki, gwiazdy światowych estrad, Sol Gabetty, oraz niezwykłej, tajemniczej muzyki gotyckich katedr, czyli sławnej, XIV-wiecznej Mszy Notre Dame Guillaume'a de Machaut w wyjątkowej kreacji zespołu graindelavoix - jutrzejszy dzień zapewne nie obniży temperatury. Jak to możliwe?

Powód jest prosty: skoro pierwsze festiwalowe odkrycie muzyki Zelenki (w minioną niedzielę) wypadło iście tryumfalnie, drugie również musi być wydarzeniem. Tym bardziej, że dyryguje ten sam dyrygent, Václav Luks.

Szef Collegium 1704 stanie tym razem przed Wrocławską Orkiestrą Barokową i Dresdner Kammerchor, ale na pulpitach znów muzyka „czeskiego Bacha" i nadwornego kompozytora króla polskiego, czyli Jana Dismasa Zelenki we własnej, oglądanej od kolejnej strony osobie. Tym razem wielka, choć ledwie dwuczęściowa Missa Dei Filii i podniosłe, ale i bardzo efektowne, pełne wdzięku Te Deum.

Mało które dziecię, nawet królewskie, otrzymało równie znakomite wyrazy radości ze względu na swe narodziny, co księżniczka Maria Józefa... Prezent od kompozytora – owo Te Deum właśnie – czekał na nią gotowy: dziękczynny utwór wykonano już nazajutrz po szczęśliwym przyjściu na świat, 5 listopada 1731 r.

Saksońska księżniczka już 15 lat później miała zostać żoną następcy tronu i matką trzech królów Francji, jej krótkie życie jednak wypełniał smutek – z powodu śmierci kolejnych dzieci, a następnie męża. „La triste Pepe”, jak nazywał ją teść, Ludwik XV, zmarła w roku 1767. Te Deum Zelenki celebruje jednak najradośniejsze dla niej chwile.

Pojutrze natomiast koncert uczestników kursów interpretacji, organizowanych corocznie przy okazji festiwalu: tym razem z wyjątkową okazją na usłyszenie utworów, które mają specjalne miejsce w historii muzyki, jednak nie są wykonywane praktycznie w ogóle. Dwie młodzieńcze kantaty Beethovena, jedna funeralna, skomponowana z okazji śmierci cesarza Józefa II, druga koronacyjna, z okazji koronacji następnego cesarza, Leopolda II, stały się pierwszym istotnym krokiem na drodze twórcy IX Symfonii.

Nie tylko dlatego, że zaintrygowany pierwszą z nich Haydn przyjął go jako ucznia, ale także dlatego, że już tu pojawiają się pomysły, które zaowocują później najsłynniejszymi arcydziełami, jak Marsz żałobny w Symfonii Eroica lub chóralne wariacje Ody do radości właśnie w Symfonii IX.

10.09.2014, środa, godz. 19:00 
Wrocław, sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
VIOLONCELLO CANTANS
Sol Gabetta – wiolonczela 
Bertrand Chamayou – fortepian 

Program:
Ludwig van Beethoven (1770–1827) Siedem wariacji Es-dur na wiolonczelę i fortepian na temat arii Bei Männern welche Liebe fühlen z opery Wolfganga Amadeusa MozartaCzarodziejski flet WoO 46
Johannes Brahms (1833–1897) Drei Lieder: An ein Veilchen op. 49 nr 2, Alte Liebe op. 72 nr 1, Wie Melodien zieht es mir op. 105 nr 1 (aranż. Sol Gabetta)

Ludwig van Beethoven IV Sonata wiolonczelowa C-dur / Cello Sonata No. 4 in C Major op. 102 nr 1

Fryderyk Chopin (1810–1849) Sonata g-moll na wiolonczelę i fortepian op. 65
Fryderyk Chopin / Auguste Franchomme (1808–1884) Grand duo concertant E-dur na tematy z opery Robert Diabeł Giacomo Meyerbeera op. 16A

10.09.2014, środa, godz. 21:30 
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny 1
MSZA NOTRE DAME 

graindelavoix:
Albert Riera, Francois Testory, Marius Peterson, David Hernandez, Adrian Sîrbu, Bart Meynckens, Jean-Christophe Brizard
Björn Schmelzer – kierownictwo artystyczne 

Program:
Guillaume de Machaut (1300–1377) Msza Notre Dame, chorał Reims Ms 224

11.09.2014, czwartek, godz. 19:00 
Wrocław, kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego, ul. Szewska 10
IN TE DOMINE SPERAVI
Václav Luks – dyrygent 
Martina Janková, Isabel Jantschek – soprany 
Wiebke Lehmkuhl – alt 
Krystian Adam Krzeszowiak – tenor
Felix Rumpf – bas 
Dresdner Kammerchor
Olaf Katzer – przygotowanie chóru 
Wrocławska Orkiestra Barokowa 
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne 

Program:
Jan Dismas Zelenka (1679–1745)Te Deum D-dur ZWV 146

Jan Dismas Zelenka Missa dei Filii C-dur ZWV 20

12.09.2014, piątek, godz. 19:00 
Wrocław, sala koncertowa Filharmonii, ul. Piłsudskiego 19
SZLACHETNA ŚMIERĆ I SZLACHETNE ŻYCIE 
Benjamin Bayl – dyrygent 
NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna 
Soliści: uczestnicy 39. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej 

Program:
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Kantata na śmierć cesarza Józefa II WoO 87 

Wybór z poniższych arii:
Prüfung des Küssens – aria na bas i orkiestrę WoO 89
Mit Mädeln sich vertragen – aria na baryton i orkiestrę WoO 90 
O welch ein Leben! – aria na tenor i orkiestrę WoO 91/1
Soll ein Schuh nicht drücken aria na sopran i orkiestrę WoO 91/2
Primo amore – scena i aria na sopran i orkiestrę WoO 92 
No, non turbarti… Ma tu tremi, o mio tesoro – scena i ariana sopran i orkiestrę WoO 92a
Ne’ giorni tuoi felici – duet na sopran i tenor WoO 93
Kantata na intronizację cesarza Leopolda II WoO 88

Źródło: Narodowe Forum Muzyki
Oceń artykuł:
+2
0